Disney’s geheim: 3 tips voor overtuigen in 2017 met storytelling

Disney’s geheim: 3 tips voor overtuigen in 2017 met storytelling

Storytelling. De afgelopen jaren is dit het buzzwoord in marketingland. Marketeers proberen op een nieuwe manier je aandacht te trekken door merken als Coca Cola een verhaal mee te geven. Daarmee wordt je als het ware in de belevingswereld van het merk gezogen, het resultaat is dat je meer betrokkenheid voelt.

Slimme reclamemensen proberen op die manier er voor te zorgen dat wanneer jij in het schap kijkt je hun product pakt. Waar je vroeger alleen het product in beeld zag, zie je nu een heel verhaal voor je neus ontstaan. Het moet ook wel, continu wordt er namelijk om onze aandacht gevraagd. Op televisie, op straat en het internet. Ook in speeches is er veel verandert, mede door de komst van Obama.

Als ik kijk naar de manier van speechen van iemand als Minister President Balkenende versus Minister President Rutte, dan zie je een duidelijk verschil. Geen van beide kunnen helaas tippen aan orators als King, Churchill en Obama. Wat je wel ziet is dat er een verschil in stijl is. Rutte is duidelijk een betere orator dan Balkenende, maar Balkenende had meer metaforen. Hoe fout ze soms ook waren.

“Ik mis de VOC-mentaliteit”, riep hij een keer in de Tweede Kamer. Hij doelde op het harde werken en de saamhorigheid en samen strijden om één doel te bereiken. Het metafoor was misplaatst omdat Nederland in die tijd in de ontkenningsfase zat met betrekking tot het slavernijverleden van dit land. Auw, dacht ik hoofdschuddend met mijn handen voor mijn ogen toen ik de uitspraak hoorde.

Het beïnvloedende karakter van storytelling
Dag in dag uit. Jaar in jaar uit worden al eeuwen lang verhalen doorvertelt van generatie op generatie. In de middeleeuwen kwamen hofnarren naar kastelen om kasteelheren te vermaken met hun soms vermakelijke verhalen. Als je teruggaat in je herinnering kan jij jezelf vast wel een tijd herinneren dat je met een aantal bekenden rond een kampvuur zat en dat daar vervolgens allerlei verhalen werden vertelt.

Iedereen kent wel één iemand in zijn of haar omgeving die altijd grappige verhalen vertelt. Meestal zijn het de verhalen die worden doorvertelt die de meeste kracht hebben.

Aanstekelijke verhalen
De koffieautomaat is binnen veel bedrijven de plek waar de meest spannende verhalen worden opgepikt. Zo ook de ervaringen die een vrouw bij haar eerste date heeft opgedaan of dat ene restaurant wat online goed stond aangeschreven, maar in het echt gewoon een horrorhotel was.

De kans is groot dat wanneer jij tijdens een verjaardag de naam van dat restaurant hoort vallen je direct de negatieve ervaring van je collega vertelt. Deze verhalen maken positief of negatief een indruk op mensen en dat maakt het waard om naar te luisteren en het door te vertellen.

Storytelling well done
De plaats waar ik mij bevind is een restaurant ergens in Rotterdam, een woensdag ergens tussen Koningsdag en 5 mei in. Samen met een ondernemer heb ik plaatsgenomen in een hoek van de zaak waar we rustig kunnen praten. Als ik naar rechts kijk zie ik een groot bord met de woorden ‘Biefstuk’. Achter de ruiten van de keuken zie ik koks met het zweet op het voorhoofd achter stomende pannen staan.

Als ik mijn blik meer focus naar de achterkant van de keuken zie ik daar een heuse grilloven. Stuk voor stuk worden daar de bestelde biefstukken op gegrild en klaargemaakt om naar de gasten gebracht te worden.
Even later komt de serveerster aangelopen. Met een vrolijke blik vraagt zij wat we willen eten en drinken. “Een biefstuk zie ik wel zitten”. “Raw, medium of well done?”, vraagt de blondine met een vriendelijke toon. We maken onze keuze en terwijl het gesprek vordert wordt even later de biefstuk opgediend. De meest smakelijke biefstuk die ik in jaren heb gegeten.

En zo hoort het ook met storytelling te zijn.
Je kan verhalen op verschillende manieren en niveaus vertellen. Dat klinkt heel gek, maar het is niet voor niets dat sommige films kastkrakers worden en andere films gewoonweg floppen omdat het niet aanslaat bij het grote publiek. Het publiek is natuurlijk niet het belangrijkste, maar is wel een essentieel onderdeel van jouw presentatie of speech. De juiste overdracht zorgt ook voor de juiste uitkomst. Sluit je verhaal wel aan bij het juiste publiek? Hieronder vind je drie manieren van een verhaal vertellen, met het type publiek wat daarbij past.

Drie type storytelling: raw, medium en well done
Er zijn in mijn ogen drie type manieren van het vertellen van een verhaal. Je herkent ze vast uit het biefstukverhaal hierboven.

Type 1 raw: is de manier die je vaak ziet bij mensen die recht-toe-rechtaan zijn. Geen gelul, gewoon keiharde feiten. Dit type verhaal pst bij de mensen die alles zwart-wit zien.

Type 2 medium: ligt eigenlijk tussen type en 1 en type 3 in. Waar je bij type 1 alleen abstract het verhaal vertelt, ben je met type 2 bezig om eerst context te scheppen om vervolgens in te gaan op de details en je verhaal verdere diepgang te geven.

Type 3 well done: dit is geschikt voor mensen die echt iemand een totale beleving willen meegeven. Een beleving is belangrijk als je verhaal vertelt moet worden om te: verkopen, presenteren van producten en diensten, maar ook projectplannen en speeches.

Wat zou Walt Disney doen?
Iemand die de kracht van storytelling onbewust succesvol toepaste was Walt Disney. Walt begreep dat een film met alleen wat beelden niet genoeg was, maar dat iemand zich moest kunnen inleven in het verhaal. Niet voor niets gaan Disney films altijd over prinsen en prinsessen en is er áltijd een badguy aanwezig. Dat is immers waar de doelgroep van de Disney films het meest mee bezig is.

Niet voor niets is ruim 70 jaar na dato dit triljoenenimperium nog steeds één van de grootste belevenisparken, animatie en filmproducenten ter wereld. En nu komt de grote vraag: wat maakt de kracht van storytelling zo groot?

Het gaat om de beleving: 75% van de mensen is visueel ingesteld
Je moet weten dat 75% van de mensen op een visuele manier denkt. Dit wil zeggen dat wanneer jij een verhaal vertelt visuele mensen dit direct voor zich zien in gedachte. Zo ken ik iemand die zich altijd volledig inleeft in situaties. Als ik haar vertel dat er stormachtig weer aankomt, dan ziet zij de film ‘El Nino’ voor zich.

Grote orkanen, rondvliegende auto’s, terwijl er in werkelijkheid hier-en-daar een stevige wind- en regenbui over Nederland waait met wat bliksem en onweer. Vanzelfsprekend overdrijf ik het hier een beetje, maar je begrijpt mijn punt. 75% van de mensen zien direct een plaatje voor zich als je het over een bepaald onderwerp hebt.

Op zich is daar natuurlijk niets mis mee: extreem visueel zijn ingesteld. Mensen die zich dingen goed kunnen inbeelden hebben vaak ook een groot empathisch vermogen. Zij kunnen zich goed in iemands situatie inleven en meeleven. Eigenlijk heeft iedereen wel een beetje het vermogen om visueel te denken, maar bij de één komt het wat sneller naar boven dan bij de ander. Maak daar gebruik van.

Lees ook dit artikel:
small-talk
Het geheim van public speaking: niet op het podium oefenen
Sluiten