Hoe presenteer je tot de verbeelding van de luisteraar?

Hoe presenteer je tot de verbeelding van de luisteraar?

Het is de zomer van 2015 als ik kort aan de telefoon hang met een dame die een carrière als motivational speaker ambieert. Haar verhaal gaat over haar verleden. Dankzij heftige mishandelingen raakte ze bijna alles kwijt. Haar huis, familie en zoon. Tot het einde heeft ze gevochten en dat verhaal wilde ze nu vertellen. Ze had een verhaal, maar wist niet hoe ze dat pakkend kon maken. Toen heb ik haar deze tip gegeven: kruip in de gedachte van je publiek. Hoe het werkt leg ik in dit artikel uit.

Een aantal maanden eerder
Een aantal maanden voor het telefoongesprek ontmoet ik Eline (naam fictief gemaakt) tijdens een netwerkborrel. Aan haar lichaamstaal zag ik dat deze jongedame behoorlijk beschadigd is. Via een gemeenschappelijke bekende wordt ik aan haar voorgesteld.

Als ik met haar sta te praten vertelt zij mij dat ze te kampen heeft gehad met zware mishandeling, maar dat ze er nu weer bovenop is en het graag wil delen met de wereld. Mijn gevoel was dus juist. Haar vriend en schoonvader hebben haar stelselmatig onderworpen aan heftige mishandelingen en hebben haar het leven zuur gemaakt door haar zoon bijna uit huis te plaatsen. Ze was bijna alles kwijt; haar familie, woning en zoon.

Tot de grond toe afgebroken, maar nu was zij zichzelf weer aan het opbouwen. Ze vertelt dat ze er nu volledig bovenop is en klaar is om de wereld te vertellen hoe het is om een alleenstaande moeder te zijn. Een alleenstaande moeder die nu hard knokt om alles terug te krijgen en te kampen heeft gehad met extreem geweld.

Het telefoongesprek
Mijn telefoon gaat af. Ik neem op en aan de andere kant van de lijn klinkt de stem van Eline. Een vriendelijke vrouwenstem, die prima door kon gaan voor een stem die normaal gesproken tijdens de wachtstand van één van de grote telecomaanbieders hoort. Het gaat goed met haar en binnenkort mag ze spreken op een groot congres. Ze loopt vast met haar verhaal en weet niet hoe ze moet beginnen als ze straks voor dat publiek staat. Ik vertel haar dat ze tot de verbeelding van het publiek moet spreken.

De verbeelding van het publiek gebruiken
“Ja”, hoor ik aan de andere kant van de lijn als ik vraag of ik een voorbeeld mag geven. Wat belangrijk is dat de verbeelding duidelijk genoeg is. Ik begin met het voorbeeld “Stelt u zich voor ik ben aan de andere kant van mijn huis. Een plek waar het veilig hoort te zijn. Helemaal alleen zit ik op een stoel.. Dan hoor ik de sleutel in het sleutelgat gaan. De deur gaat open en knalt met een harde knal weer in het slot.

Terwijl de knal voor een nagalm zorgt is het even stil. Ik hou mijn adem in en mijn hart begint sneller te bonzen. Wordt het weer zo een begin van de avond, denk ik bij mijzelf? Ik hoor de voetstappen van zijn schoenen op het laminaat, die steeds dichterbij komen. Ik maak mijn lichaam klaar voor de eerste mep”.
Aan de andere kant van de lijn is het stil. Eline is stil. “Wauw. Zo had ik het nog niet eens bekeken”, antwoord zij als ik haar vraag wat ze ervan vindt. Een aantal weken later stond ze in een zaal en deed ze haar verhaal.

Hoe werkt het tot de verbeelding spreken
Probeer je verhaal als een soort van verhaalverteller te vertellen. Gebruik details en vertel wat je hoort, voelt of proeft. Dat zijn tastbare dingen die iedereen kan meemaken. Als je iets vertelt over een heerlijke BBQ, dan loont het om te vertellen dat je de houtskoollucht van een aantal meter rook en het sissen van de biefstuk kon horen terwijl de rook je om de oren sloeg.

Begrijp je wat ik bedoel?
De details die we normaalgesproken weglaten worden nu de kracht van het vertellen van een verhaal waarbij we tot de verbeelding van de luisteraar spreken of tot de verbeelding van je publiek.