JA: Overtuigen werkt óók als je weet dat je beïnvloed wordt, maar hoe?

JA: Overtuigen werkt óók als je weet dat je beïnvloed wordt, maar hoe?

Lezers en seminarbezoekers vragen mij wel eens “Jonathan, als ik weet dat je bezig bent met mij te beïnvloeden, dan werkt jouw overtuigingskracht toch niet meer?”, het klinkt heel logisch om dat te denken. Met dit artikel doorbreek ik deze mythe. Let’s go..

Met Power Triggers® leren slimme ondernemers zoals jij de psychologie achter het beïnvloeden. Aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken leert Jonathan Baij je alles over invloedrijk spreken en groepen mensen overtuigen. Beïnvloed groepen, win vrienden, en krijg meer macht.

Overtuigen werkt net als goochelen

Vroeger was er een televisieprogramma op de Nederlandse televisie. Dat programma droeg de titel “Goochelaars ontmaskerd”, een Amerikaans programma met een Nederlandse voice-over. Iedere aflevering werden er goocheltrucs stap-voor-stap gesimuleerd zodat je kan zien hoe iedere truc werkt. Ik had verwacht dat ik door het zien van dit programma niet meer in toveren zou geloven.

Nog steeds kijk ik met veel verbazing naar een goede goochelaar. Best grappig dat iemand zijn geld verdiend met anderen voor de gek houden. Steeds probeer ik weer de spiegels, valse deuren en verborgen touwtjes te ontdekken, maar helaas. Telkens wordt ik weer bedonderd. Ondanks dat ik dus weet dat ik voor de gek gehouden wordt, werkt de magie nog steeds.

Placebo-medicijn werkt net zo goed als het echte

Overtuigingstechnieken verliezen dus nooit hun kracht. Onderzoekers ontdekte dit tijdens een experiment voor de farmaceutische industrie. Een groep met proefpersonen kreeg een medicijn tegen de griep mee naar huis. De ene helft van de groep kreeg het echte medicijn met het verhaal welke symptomen er zouden moeten verdwijnen.

De andere helft van de groep kreeg dezelfde pillen mee, met hetzelfde verhaal, tenminste dat dacht men. De twee helft van de groep kreeg namelijk pillen mee die er hetzelfde uitzagen (placebo), maar waar het medicijn (het werkende middel) niet in zat verwerkt. De pillen waren dus waardeloos en hadden geen functie.

Wonder boven wonder voelde de placebogroep zich net zo goed als de groep die het echte medicijn hadden geslikt. Bij een tweede experiment vertelde de onderzoekers aan de placebogroep dat zij een nepmedicijn meekregen. Zelfs wanneer mensen uit de placebogroep wisten dat zij een nepmedicijn meekregen, voelde zij toch een verlichtende werking.

Weten dat je overtuigt wordt ontkracht niet het overtuigingseffect

Zo werkt het ook met beïnvloeden. Het feit dat je weet dat je beïnvloed wordt, betekent niet dat de techniek haar kracht verliest. Niet voor niets slagen gladde verkopers er in om je steeds weer te overtuigen een specifieke keus te maken. Laat je niet van de wijs brengen door iemand die het beter denkt te weten, want overtuigen kan dus altijd.

Lees ook dit artikel:
disney
Disney’s geheim: 3 tips voor overtuigen in 2017 met storytelling
Sluiten