Onzichtbaar Verkopen (1): van story TELLING, naar story SELLING

Onzichtbaar Verkopen (1): van story TELLING, naar story SELLING

Hollywoodfilms, maar ook goede boeken volgen een bepaald stramien. Deze blauwdruk zorgt er voor dat de film, het boek en het verhaal goed verkoopt. Niet voor niets zorgen films als die van Steven Spielberg en het Walt Disney imperium ervoor dat miljoenen mensen de films willen zien. Een verhaal is de perfecte manier om iets te verkopen, met de volgende 3 handvatten wordt je bestaande verhaal getransformeerd naar een verhaal dat verkoopt.

Met Power Triggers® leren slimme ondernemers zoals jij de psychologie achter het beïnvloeden. Aan de hand van wetenschappelijke onderzoeken leert Jonathan Baij je alles over invloedrijk spreken en groepen mensen overtuigen. Beïnvloed groepen, win vrienden, en krijg meer macht.
Ondernemers moeten zichzelf verkopen

Iedere keer dat ik op een evenement, netwerkbijeenkomst of een seminar spreek zie ik hetzelfde. Ondernemers die het lastig vinden om zichzelf te verkopen of om überhaupt iets te verkopen. Men ervaart het als lastig vallen of als iemand iets aansmeren. Dat is begrijpelijk en dat gevoel is heel herkenbaar, maar er is ook een keerzijde. De beste verkopers geven de prospect niet het gevoel dat zij iets verkopen. Ze vertellen namelijk een verhaal waarbij iemand zich een voorstelling kan maken of hoe jij een probleem oplost. Over hoe jouw product aansluit bij het bedrijf of het leven van jouw prospect.
Succesvolle sprekers zijn altijd bezig met verkopen

Zelf hou ik altijd één regel aan: ABS

Nee, dit staat niet voor het ABS-systeem zoals je dat uit auto’s kent, maar dit staat voor Always Be Selling. Als ondernemer of als ideeënmakelaar wil je er eigenlijk voor zorgen dat je altijd jouw idee verkoopt. En het liefst nog zonder dat men het gevoel heeft dat je aan het verkopen bent. Dat laatste zorgt er ook voor dat je zelf minder het gevoel hebt alsof je iemand iets aan het ‘aansmeren’ bent.

Begrijp mij overigens niet verkeerd. Met ‘altijd verkopen’ bedoel ik niet dat je van ieder gesprek een concrete sale moet maken, maar wel dat je het als een potentiële verkoopkans moet zien. Dat je iemand iets vertelt over een nieuw idee dat je aan het ontwikkelen bent, betekent niet dat iemand dit direct moet kopen. Het vertellen alleen is ook verkopen. Veel mensen zien verkoop als een ruilactie van geld voor goederen of diensten, maar dat hoeft niet.

Onzichtbaar verkopen: zo makkelijk dat je het zelf niet eens merkt

Zoals gezegd begint verkopen bij het vertellen van een verhaal. Het verhaal heeft een goede structuur nodig, want je wil iemand niet het gevoel geven dat je iets aansmeert. Sinds een aantal jaar is storytelling een hot topic bij marketeers. Nieuw is het niet, het vertellen van verhalen gebeurd al eeuwen.
De kunst van het vertellen van een goed verhaal is een belangrijke skill om je eigen te maken. Zeker als je een goede spreker wilt zijn waar mensen naar willen luisteren. Storytelling is een brede professie die niet in één artikel uit te leggen is, maar toch zijn er een aantal aspecten die belangrijk zijn. Deze aspecten zorgen ervoor dat je boodschap aantrekkelijker wordt en blijft plakken.

3 basisonderdelen van een goed verhaal

Onderdeel 1: de tegenslag
Dit onderdeel zegt: vertel mij niet welke obstakels je hebt gehad, maar hoe je hebt overwonnen.

Als ondernemers vinden we ons product natuurlijk helemaal geweldig. Dat is logisch, maar dat is niet wat jouw toehoorder graag wil horen. Geloof het of niet, maar 90% van de mensen boeit het helemaal niets hoe succesvol jouw project of product is. Men hoort liever welke tegenslagen je hebt gehad. Nu ben ik geen fan van crisisverhalen, maar een goed onderdeel is welke obstakels je bent tegengekomen.

Onderdeel 2: de ontdekking
De ontdekking zegt: vertel mij welke oplossing je hebt uitgevonden

Je hebt een probleem ontdekt of een tegenslag gehad en nu is het tijd om iets te vertellen over de oplossing. De ontdekking die je hebt gedaan om het probleem op te lossen. Wat is de oplossing die je hebt bedacht en hoe ben je erachter gekomen dat het werkt?

Onderdeel 3: het overwinningsmoment
Overwinningsmmoment zegt: hoe heeft de ontdekking jou geholpen om jouw product uit te vinden of te ontdekken?

Je hebt een hele reis achter de rug van obstakels, problemen oplossen en nieuwe uitvindingen doen. Nu heb je een product of dienst uitgevonden of bedacht en dat is helemaal gelukt. Nu is het tijd om terug te kijken of dat moment en nog één keer te vertellen hoe goed je product is. Opscheppen is niet nodig, maar vertellen hoe jouw ontdekking heeft geholpen om jouw product uit te vinden of ontdekken is voldoende.

De basis van een verkoop is een goed verhaal

De basis van een verhaal dat verkoopt is dat het een goed verhaal is. Je hebt nu een goed idee van welke onderdelen er onder andere belangrijk zijn. Vanzelfsprekend is dit onderwerp heel breed, dus heb ik het beknopt en simpel gehouden zodat je deze kennis direct kan toepassen. Always Be Selling is een belangrijk begrip, natuurlijk zonder ‘verkoopachtig’ over te komen. Houd het altijd dicht bij jezelf, dat maakt het authentiek. Dat laatste is naast de dingen die ik hier heb beschreven het allerbelangrijkste authenticiteit en dus uniek zijn.

Lees ook dit artikel:
tekenen
Lifehack: START met pen en papier NIET met PowerPoint
Sluiten