Pauze. Gewoon een PAUZE.. Waarom niet?

Pauze. Gewoon een PAUZE.. Waarom niet?

In dit artikel besteed ik aandacht aan een belangrijk element in iedere presentatie, speech of pitch. Het is de kracht van het laten vallen van een stilte. Sommige sprekers zijn er bang voor, het resultaat is dat zij hakkelen, veel het woord “uh” gebruiken of te snel spreken of buiten adem raken. Het resultaat aan de kant van het publiek is dat het publiek ‘moe’ kan worden van jou als spreker. Hoe voorkom je dat? Met een goed georganiseerde pauze. Hoe het werkt? Lees verder.

Aandacht van het publiek
Het publiek zit. Alle telefoons staan uit en je hebt alle aandacht. Maar voor hoelang? Als je een interessant onderwerp behandeld kan het best zo zijn dat mensen iedere minuut op het puntje van de stoel zitten. Dat is een goed teken.

De hersenen overbelasten
Onze hersenen kunnen maar een x-aantal prikkels per minuut voor een korte periode verwerken. Duren deze prikkels, bijvoorbeeld het volgen van een presentatie, te lang dan worden de hersenen overbelast. Wat er dan gebeurd is dat mensen hoofdpijn krijgen, afleiding zoeken of de gedachte op iets anders focussen om zich daarna weer op je verhaal te richten. Dat is niet wat we willen bereiken. Daarom is het laten vallen van een stilte belangrijk.

3 redenen waarom een stilte belangrijk is
1) Je geeft jezelf de ruimte om te denken

We proberen onze presentatie, pitch of speech altijd vlekkeloos te laten verlopen. Doordat we alles precies willen doen en onszelf op het verhaal concentreren is het belangrijk soms een stilte te laten vallen. We kunnen dan op adem komen en (heel belangrijk) rust voor onszelf creëren.

2) Je publiek heeft de kans om over de informatie na te denken

Wij kennen onze voordracht. Dat is een kracht en een zwakte. Een kracht omdat we de presentatie kennen en zo krachtig kunnen overkomen, maar ook een zwakte omdat we daardoor ook te snel kunnen gaan en het publiek het verhaal niet goed kan volgen. Of het verhaal niet goed kan verwerken. Daarom is een geplande pauze een goed idee om ervoor te zorgen dat de hersenen van je publiek de informatie die je voor de stilte in je presentatie zit kan verwerken.

3) Het creëert rust in je presentatie, speech of pitch

Soms zijn we als sprekers zo ‘in het moment’ dat we ons niet realiseren dat een beetje rust terugbrengen de kracht van je boodschap vergroot. Een rust of een stilte of pauze creëren zorgt ervoor dat je de belangrijkheid, de urgentie van je boodschap vergroot. Daarnaast heb je dan ook gelegenheid om even snel iets te drinken bijvoorbeeld. Mist je de pauze goed plant.

Hoe plan je een goede pauze in je presentatie? (3 tips)

1) Vlak na een metafoor
Geef mensen de ruimte om even na te denken over je verhaal. Over het metafoor of de analogie die je hebt gebruikt om je verhaal sterker te maken. Dit zorgt ervoor dat mensen niet vroegtijdig afdwalen naar het boodschappenlijstje wat ze nog moeten maken. Men krijgt dan ook echt de tijd om je verhaal in de hersenen te verwerken.

2) Vlak voor een belangrijk punt (voor benadrukken)
Je bouwt je verhaal op. Je verhoogt het volume, je verhoogt het ritme en de snelheid van het spreken en vlak voor je belangrijkste punt of actie die je van het publiek verwacht ben je even stil. Alles wat na deze stilte komt blijft extra hangen bij je publiek.

3) Vlak voor je volgende onderwerp
Heb je binnen je presentatie, speech of pitch verschillende onderwerpen? Geef je publiek dan even de gelegenheid om eventuele aantekeningen af te maken en las dus even een korte pauze in. Dit doe je niet door te zeggen dat je een pauze inlast, maar door gewoon even stil te zijn. Deze stilte wordt in de TV-wereld ook wel een witje genoemd en is voor je verhaal erg functioneel.

Soms denkt men wel eens dat een pauze onprofessioneel kan overkomen, maar als je een pauze goed plant en je het een functionele pauze maakt zoals hier boven geschreven dan maakt het je boodschap sterker en blijft het beter plakken.

Lees ook dit artikel:
theater
Wat is het theater van het brein?
Sluiten